Thursday, October 13, 2011

Aku Sebatang Pensil


Aku sebatang pensil. Aku adalah permulaan untuk segala macam perkara yang dikagumi. Tapi ramai yang tidak ambil peduli bagaimana kewujudan aku. Bagaimana terhasilnya aku. Orang lebih tertarik dengan bagaimana terhasilnya bangunan besar. Orang lebih tertarik dengan bagaimana terhasilnya kenderaan. Mereka lebih tertarik benda-benda lain yang pada awalnya bermula dari aku, Sang Pensil.

Ramai yang tak perasan untuk menghasilkan aku memerlukan teknologi yang hebat. Dari prosas pembalakkan di hutan untuk menghasilkan badanku, hinggalah penghasilan mata grafitku. Dalam proses pembalakkan, bukan sembarangan jentera yang digunakan. Begitu juga ketika proses pembentukan badanku. Proses pemotongan kayu-kayu untuk menyedapkan jari jemari memegangku. Semua itu memerlukan sesuatu teknologi yang hebat bukan? Bagaimana pula dengan proses pencarian grafit murni untuk mataku? Bukan calang-calang cangkul dapat menemuiku. Ia juga memerlukan kepakaran ilmu kimia untuk menilaiku. Cuba kira kos-kos untuk menghasilkanku. Dari upah pekerja-pekerja di hutan, jentera-jentera hebat, kos-kos pencarian grafit.. Huh.. Secara tidak langsung untuk penghasilan sebatang aku telah membuka peluang pekerjaan yang banyak. Hebat bukan?

Pensil.. Seorang Perdana menteri pada awalnya menulis A B C dengan sebatang aku. Begitu juga dengan profesor-profesor tersohor. KLCC, Putrajaya mahupun Dancing House di Tokyo, semuanya bermula dari aku, sebatang pensil.

Namun, aku hanya sebatang pensil. Beli baru kiranya hilang. Tiada kesedihan untuk kehilanganku. Tiada ulang tahun memperingatiku. Itulah aku... Sebatang Pensil..



1 comment:

Anonymous said...

mcm penah bace je cerita ni...ko ni plagiat eh?

ShareThis